הא ג'יאנג - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים

מסלול הא ג'יאנג, הלופ של צפון ויאטנם, ייקח אתכם דרך כבישים עם נוף מרהיב, כפרים קטנים ואותנטיים, ויפגיש אתכם עם תצורות הנוף המדהימות והמיוחדות ביותר בדרום מזרח אסיה. קחו אופנוע, קסדה וכמה חברים - וצאו לנסיעה היפהפייה הזו של לופ הא ג'יאנג

רתם מטרסו - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: הא ג'יאנג - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים - תמונת קאבר
© רתם מטרסו

מבוא

אחד המסלולים היפים והידועים בוויאטנם הוא הלופ של צפון המדינה, או בלשון המטיילים הישראלים: הלופ של הא ג׳יאנג (לא מעטים קוראים לו בעיוות שפה האג׳אן). השם ״לופ״ ניתן למסלול הזה בגלל צורתה הגיאוגרפית של הדרך, שמתחילה ונגמרת באותה הנקודה ויוצרת על המפה צורת מעגל.

החלק הזה של המסלול בצפון ויאטנם מגיע גם לנקודת הגבול הצפונית של המדינה – הגבול עם סין. הדרך הזו תעביר אתכם בכבישים עם נוף עוצר נשימה וההגעה לאזור הקרוב לגבול הסיני תפתח בפניכם את אחת מתצורות הנוף הכי מדהימות ומיוחדות בדרום מזרח אסיה.

הנוף כאן עצום מימדים! אף מצלמה לא מצליחה להעביר כראוי את הגודל של הדברים כפי שתראו אותם בעיניים, וגם תמונות פנורמה של 180 מעלות לא יצליחו לספר במדויק את העצמה של נוף ירוק עד ושל עשרות כפרים מקומיים אותנטיים להפליא, שאליהם תגיעו במהלך הדרך.

ישנן מספר אפשרויות ומספר מסלולים שניתן לעשות במסגרת הלופ. חשוב לציין שרוב הנקודות שתגיעו אליהן במהלך הימים האלה לא יצריכו מכם הליכה ארוכה. מדובר ברוב הזמן על נקודות תצפית מדהימות או הליכות קצרות של לא יותר מ-20 דקות.

אורכו של המסלול הקלאסי (הלופ הקטן) היוצא מהעיירה הא ג׳יאנג הנמצאת מרחק של 7 שעות נסיעה מהאנוי הבירה ובערך 5 שעות מסאפה הוא שלושה עד ארבעה ימים. יש גם לופ נוסף, גדול יותר, שמכסה את כל החלק הצפוני של ויאטנם, ואורך 11-12 ימים. המסלול יוצא מהאנוי, נוסע לסאפה, מבצע את הלופ הקטן, יורד דרומה עד ל-Cao Bang וחוזר להאנוי.

כתבה זו תתמקד בתיאור המסלול של הלופ הקצר, כיוון שהוא הפופולרי ביותר בקרב תרמילאים, ובארבעה ימים תוכלו לכסות את כל האטרקציות והמראות היפים של האזור. אם אתם לחוצים בזמן או רוצים לקצר את המסלול, תוכלו לעשות אותו גם בשלושה ימים, ועדיין לתפוס את רוב הנקודות השוות של הדרך.

קצת השראה לטיולים שלך

אז איך מבצעים את כל הדרך המאוד ארוכה הזו של 400-460 קילומטרים (במתכונת של שלושה ימים ובמסגרת של 4 בהתאמה)?

האופציה הפופולרית, החווייתית והעוצמתית ביותר היא שכירת אופנוע בעיירה הא ג׳יאנג ונסיעה באופן עצמאי במסלול הזה. הדרך יחסית קלה לניווט והיא מסומנת בצורה טובה מאוד. הנסיעה בכל שלב של הדרך מתבצעת על כביש סלול ורק במקרים מאוד נקודתיים תצטכו לרדת לדרך עפר. אפליקציית מאפס.מי תראה לכם בבירור את כל הנקודות על המפה ששווה לכם להגיע אליהן ותוכלו אפילו לנווט איתה.

בכל מקרה שלא יהיה, לא מומלץ לבצע את המסלול הזה על אופנוע אם אתם לבדכם בשום אופן! אם בחרתם בדרך הזו תדאגו להיות בקבוצה של לפחות 2-3 אופנועים, כך שאם יוקרה משהו תמיד יש איתכם עוד פרטנרים שיהיו שם לעזרתכם. למי שיבחר בדרך הזו מומלץ מאוד להגיע ל-Bong Hostel, הנמצא בעיר כדי לקבל הדרכה על הדרך ובכדי לשכור אופנוע במקום. האופנועים בסוכנות שנמצאת בהוסטל באיכות טובה מאוד ובכל בייה שתקרה לכם במהלך הדרך תוכלו ליצור עמם קשר והם ידריכו אתכם מה לעשות.

מי שמפחד לשכור אופנוע ולנסוע בדרכים שהוא אינו מכיר לאורך מספר רב של ימים יכול לעשות את המסלול הזה עם נהג פרטי בג׳יפ. כשתגיעו לעיירה הא ג׳יאנג, תוכלו ללכת לאחד משני ההוסטלים הבאים, ואלה ידעו לקשר אתכם לנהג מקצועי דובר אנגלית שידאג לכם.

אם החלטתם לעשות את הדרך הזו עם נהג פרטי בג׳יפ, שלושה ימים אמורים להספיק לכם כדי לסגור את כל האזור בצורה טובה למדי, וארבעה ימים תהיה מריחת זמן. האופציה הזו תהיה טובה במיוחד עבורכם, אם אתם רוצים לעשות את המסלול הזה בקבוצה גדולה של אנשים (4 ומעלה).

Bong Hostel

Kiki's House

רוצים עוד קצת מוטיבציה לעשות את הלופ? צפו:

Ha Giang- North Vietnam on a motorbike from Rotem Matarasso on Vimeo.

אופי המסלול

שימו לב: לא צריך שיהיה לכם רשיון ישראלי לאופנוע בשביל לשכור אופנוע בוויאטנם. אף אחד לא יבקש מכם להציג רישיון (לא לאופנוע ולא רישיון כלשהו) בשביל לשכור אופנוע. דבר אחד שחייב להיות לכם בתודעה הוא שאם אין לכם רישיון ישראלי לאופנוע אתם לא בהכרח מכוסים מבחינת ביטוח הנסיעות שלכם.

הדרך שבה תיסעו במהלך הימים האלה היא סלולה ותקינה ב-99% מהזמן, אולי למעט מספר מקומות נקודתיים, וזה הופך את הפחד והחשש מהעלייה על אופנוע לקל בהרבה משאתם חושבים. במידה והחלטתם לעשות את המסלול הזה על אופנוע כדאי שתשכירו פעם או פעמיים אופנוע במקומות אחרים בוויאטנם. יש הבדל תהומי בין השכרת אופנוע לכמה שעות ונסיעה בכפר או בעיירה שאתם נמצאים בה לבין נסיעה של יום שלם על אופנוע.

בגלל תוואי הדרך, הכולל המון עליות וירידות (מטפסים לא מעט הרים במסלול הזה) לא תוכלו לבצע את המסלול הזה עם אופנוע אוטומטי כי הוא פשוט לא ייסחוב בעליות. תצטרכו לשכור אופנוע חצי אוטומטי, שהעברת ההילוכים בו מתבצעת עם הרגל. אין לכם כלל ממה לחשוש. לא מדובר על משהו קשה כמו ללמוד נהיגה מחדש. מעבר ההילוכים באופנועים חצי אוטומטיים היא פשוטה למדי ותתרגלו אליה מהר.

בכל מקרה, ביום הראשון יהיו לכם בערך 30-40 קילומטר לפני שתצטרכו להתחיל לטפס את ההר הראשון בדרך לנקודת התצפית הראשונה. זה מרחק שהוא גדול מספיק כדי להתרגל לאופנוע שתשכירו ולהבין את מעבר ההילוכים בו.

ביומיים הראשונים של המסלול, עד אשר תגיעו לעיירה דונג ואן (Dong Van) תיסעו כל הדרך על אותו כביש. הכביש ברור מאוד ורחב למדי. יש בו שני נתיבים והוא נוח לנסיעה. בכל קילומטר תוכלו לראות בצד ימין של הכביש כמה קילומטרים נשארו לכם עד ההגעה לדונג-ואן.

במהלך היום השני תעזבו את הדרך הראשית לכמה שעות ותיסעו צפונה לכיוון Lung Cu. הדרך הזו היא סטייה של בערך 30 קילומטרים והיא תביא אתכם לאזור היפה ביותר במסלול הזה, ולגבול של ויאטנם וסין.

הדרך הזו היא אמנם פשוטה וברורה לניווט, אבל היא לא קלה. אל תפתחו ביטחון עצמי מופרז אחרי חצי שעה של נהיגה וזכרו שכל הימים אלה אתם הולכים לרכב על אופנוע מרחקים לא מבוטלים. אופי הנסיעה לפחות עד היום האחרון הוא נסיעה עם הרבה עצירות לתצפיות ולהפסקות.

המרחק הממוצע שתעברו הוא בערך 25-30 קילומטר בכל שעה כולל העצירות הללו. אין לכם לאן למהר. אל תנסו לנסוע 60-70 קמש כדי לקצר טווחים. זה לא יועיל לכם וזה יסכן אתכם. המהירות הנורמלית שתיסעו בה במהלך המסלול היא בערך 30-40 קמ”ש כל הדרך. במידה ותיסעו בקבוצה של 3 אופנועים או יותר חשוב שבעתיים שתראו כל הזמן את כל חברי הקבוצה שלכם.

לאורך המסלול תראו לעתים קרובות למדי את הכיתוב Xe May על גבי שלטים. פירוש הכיתוב הוא שהמקום הזה יוכל לעזור לכם בתקלות מכניות שיש לכם באופנוע. זה לא בדיוק מוסך, אבל במקומות האלה יש אנשים שיודעים דבר או שניים על מכונאות אופנועים. אם נתקלתם ברעש לא ברור מהאופנוע שלכם או אם יש לכם פנצ׳ר, נסו למצוא את ה-Xe May הקרוב ביותר אליכם.

אם אתם לא ליד עיירה כלשהי, פשוט התקשרו מהטלפון שלכם ל-Bong הוסטל והם ידעו לומר לכם בערך איפה תוכלו לקבל עזרה במקום הקרוב ביותר אליכם. בדרך כלל, אם תתקשרו אליהם הם יבקשו מכם לעצור איזשהו מקומי שיעבור לידכם ויסבירו לו איך לעזור לכם והוא כבר יזעיק את העזרה בשבילכם.

הכנות

הזמנה מראש: אין צורך לשכור אופנוע מראש או לבצע הכנות מיוחדות טרם היציאה למסלול. מומלץ לשריין מקום ב-Bong Hostel בלילה שלפני היציאה לנסיעה הזו ובעת ההגעה להוסטל לדבר עם אחד מעובדי הקבלה על השכרת אופנוע ליום שלמחרת או לקבל מספר טלפון או דרך התקשרות אחרת לנהג מומלץ שייקח אתכם בימים האלו. העובדים בהוסטל מכירים את הדרך וידעו להדריך אתכם במקצועיות יוצאת דופן על כל הנקודות שתצטרכו במסלול.

ציוד: לאופנועים שתשכירו יהיה סבל ועליהם תוכלו להניח ולקשור את התיק שלכם כשבתוכו הציוד שתצטרכו לימים האלה. מלבד ציוד סטנדרטי של לבוש מומלץ שתיקחו איתכם גם שכמיית גשם וסופטשל. את הסופטשל מומלץ לקחת גם אם הולך להיות חם בחוץ בימים שבהם תצאו לרכיבה הזו, בעיקר בגלל שהסופטשל יוכל לשמש אתכם כמעיל רכיבה ולהגן עליכם אם תחליקו.

הביגוד הארוך לא תקף רק לפלג הגוף העליון ומומלץ ולבצע את הרכיבה עם מכנסי טיולים ארוכים, שיגנו גם על פלג הגוף התחתון שלכם. קסדה היא כמובן בגדר חובה. במידה ויש לכם ליינר או שמיכה דקה, מומלץ לקחת אותה בתיק שלכם, כי אתם לא באמת יודעים לאיזה הוסטל או הומסטיי תגיעו במהלך הימים האלה, ומה תהיה רמת המצעים.

לפעמים ערפילים יכולים אפילו לשפר את הנוף! צילום: רתם מטרסוהשכרת אופנוע: רוב האופנועים בסוכנות Bong הם ברמה טובה למדי, אולי אפילו הטובים ביותר שיצא לכם לנסוע עליהם בוויאטנם, אך עדיין חשוב מאוד לבדוק את האופנוע טוב טוב טרם היציאה לדרך. קחו את הכלי ותעשו עליו סיבוב, תבדקו שכל ההילוכים עובדים בצורה טובה ושאין רעשים מוזרים כשאתם מאיצים או מאטים.

השכרת אופנוע לכל יום עולה 150 אלף דונג לשלושת הימים הראשונים וביום הרביעי (והחמישי) המחיר יורד בהדרגה לכל יום. בנוסף, תצטרכו לשים פיקדון של 500 אלף דונג בקבלה של ההוסטל. אל תתנו את הדרכון שלכם כפיקדון כי אתם תצטרכו אותו בהוסטלים שתלונו בהם בדרך. יתנו לכם לחתום על מסמכי ההשכרה ועל הימים שאותם האופנוע יהיה אצלכם.

לא יעשו איתכם בדיקה חיצונית לאופנוע אז כדאי שתבדקו אותו היטב לפני שאתם יוצאים. ודאו שהקסדה שנותנים לכם יושבים לכם על הראש בצורה טובה ושאתם מצליחים לראות איתה טוב גם כשהפלסטיק נגד רוח נמצא על הפנים שלכם – בהרבה מקרים הפלסטיק הזה שרוט ומקשה על הראייה במצב שתצטרכו אותו. בנוסף, ודאו שרצועות הקשירה שנותנים לכם לאופנוע מחזיקות היטב את כל הציוד שלכם, ואם ואתם מרגישים שהרצועות הללו לא מספיק טובות, לכו ותקנו – זה עולה גרושים וזה עניין חשוב.

הבנת המסלול: המסלול הזה הוא לא קשה להבנה, אבל לא תוכלו לשנן אותו, וזו הסיבה שאתם חייבים להיות מאוד קשובים כשעובדי ההוסטל יסבירו לכם את המסלול. עובדי הדלפק שם יודעים לסמן במדויק את כל הנקודות החשובות על גבי אפליקציית מאפס.מי, והם יעשו לכם את זה בשתי דקות בתחילת ההסבר.

לאחר מכן, הם יעברו איתכם נקודה נקודה ויסבירו לכם מה יש שם באופן שטחי ואיך מגיעים אליה. גם אם לא תקלטו 100 אחוז מהמידע שיתנו לכם – פשוט לכו אחרי הנקודות שיסמנו לכם על המפה. הנקודות החשובות ביותר הן העיירות Yen Minh, Dong Van, Meo Vac, Lung Cu.

ההוסטל שבו מומלץ לישון בעיירה ין-מין נמצא באזור קצת לא ברור, אז בקשו ממי שמסביר לכם שיתעכב על ההגעה למקום הזה.

דלק: סביר להניח שהאופנוע שלכם יהיה בלי הרבה דלק בזמן שתשכירו אותו וטרם היציאה תצטרכו לתדלק. ביציאה מהא ג׳יאנג, בערך כ-400 מטרים אחרי ה-Bong קחו ימינה (זה ממש אחרי הגשר). יש שם תחנת דלק. כמובן שבהתאם אתם לא מחוייבים להחזיר את האופנוע עם דלק במיכל.

השארת ציוד עודף: את המוצ׳ילה הגדולה שלכם תוכלו להשאיר בהוסטל בהא ג׳יאנג בשמירת חפצים, יש להם חדר ציוד גדול. אין סיבה שתיקחו אותה איתכם. באופן כללי, תשאירו בתיק הקטן רק ציוד שבאמת הכרחי לימים האלה.

ביגוד: גם אם תגיעו לוויאטנם בעונה שמזג האוויר בה עשוי לשחק לרעתכם, אין סיבה אמיתית לבוא עם ביגוד חם מדי. סופטשל שיתפקד כמעיל רכיבה יגן עליכם גם מפני הרוח ויפתור לכם בעיות רבות. שני זוגות מכנסיים ושתי חולצות צריכים להספיק לגמרי בימים האלה.

מים ואוכל: אוכל הוא לא בעיה במהלך ימי המסלול, כיוון שאתם מגיעים בערך אחת לשעה לעיירה או לכפר כלשהו, ותוכלו לקנות לעצמכם לאכול. אם אתם רוצים שתמיד יהיה לכם משהו לנשנש, מומלץ לקנות חטיפי אנרגיה ולשמור אותם בתיק. השתדלו שבתחילת כל יום יהיו לכם שני ליטר מים כבר בבוקר. במידה ויגמרו לכם המים תוכלו לקנות שתייה לאורך המסלול בלי הרבה בעיה.

לינה לאורך המסלול: הלינה לאורך המסלול היא בהוסטלים או במתכונת של Homestay. ביום הראשון תלונו בעיירה Yen Minh. בלילה השני אתם תגיעו לדונג ואן, שהיא עיירה קצת יותר גדולה ותיירותית ושם תוכלו למצוא מגוון רחב יותר של הוסטלים. במידה ותבצעו את המסלול בארבעה ימים, בלילה האחרון תשנו בגסטהאוס שנמצא בין שתי עיירות: Ba Song ו-Na Song. ראו פרטים על הגעה לגסטהאוס בהמשך.

מפות: אפליקציית maps.me או גוגל מאפס יפתרו לכם את כל הבעיות שעלולות לצוץ במהלך המסלול. כל הנקודות מסומנות בבירור על המפה ותצטרכו להיות מאוד יצירתיים כדי לאבד את הדרך בכבישים האלה.

ציוד חיוני נוסף: מומלץ לקנות מעמד לאופנוע שעליו תוכלו לשים את הטלפון כדי שיתפקד לכם כג׳יפיאס. במידה ולא תמצאו אחד כזה, תוכלו לקחת שקית שקופה אטומה למים שמתלבשת על הצוואר ולשים את הטלפון כשהוא על מצב ניווט ולהציץ בו בכל פעם שתרצו לדעת איפה אתם או כמה זמן נשאר לכם. מומלץ שעל כל קבוצה שיוצאת לדרך תהיה גם ערכת עזרה ראשונה שתעזור לכם לטפל במקרים של החלקות ושפשופים.

צילום: רתם מטרסו

תיאור המסלול

  • אורך המסלול: 400 קילומטרים במתכונת של שלושה ימים ו-460 במתכונת של ארבעה ימים
  • משך המסלול: שלושה-ארבעה ימים
  • תחילת המסלול: המסלול מתחיל ומסתיים בעיירה הא ג׳יאנג

היום הראשון

אין צורך לצאת מוקדם מדי בבוקר מהא-ג׳יאנג, ויציאה עד השעה 11:00 היא ריאלית לחלוטין. ביום הראשון יהיו 100 קילומטר של רכיבה. מהיציאה מהעיירה התחילו לנסוע לאורך כביש 4C. הנסיעה הראשונה עד ההגעה לתצפית הראשונה היא של 45 קילומטר, ועשויה לקחת לכם מעט יותר משעה. תוואי הדרך בשלב הזה הוא תוואי שטוח לאורך 35 קילומטר ולאחריו תתחילו לעלות.

ישנן שתי תצפיות שרחוקות משהו כמו 2 קילומטר זו מזו, כשהשנייה תביא אתכם לכפר בשם Tam Son. כחמישה קילומטרים אחרי התצפית בטאם-סון תצטרכו לסטות מהדרך הראשית ולפנות לדרך סלולה צדדית שתיקח אתכם 4 קילומטרים נוספים בדרך תלולה של כמה עליות וירידות.

בקצה הדרך תחנו את האופנועים ותבצעו מסלול הליכה קצר של בערך 20 דקות עד מערת Lung Khuy. הכניסה למערה היא בתשלום של 50 אלף דונג. המערה יפה, אך היא לא מהמרשימות של ויאטנם. בכל מקרה, לא לוותר עליה בעיקר בגלל הדרך היפה שהולכים בה עד ההגעה אליה. כשתסיימו את המסלול תחזרו לאופנוע ומשם תחזרו על עקבותיכם עד לדרך הראשית בחזרה לכביש 4c. הנקודה הבאה במסלול הוא הכפר Cho Kem שבותוכלו לעצור לארוחת צהריים.

כ-32 קילומטרים מהכפר הזה נמצאת נקודת תצפית נוספת. הנסיעה עד לנקודת התצפית היא עליה רצופה שהאופנוע שלכם יצטרך להתאמץ בה מעט אך הדרך עוצרת נשימה. התצפית הזו נמצאת מעל העיירה ין-מין, שבו תעבירו את הלילה. יש תצפית שנמצאת ממש לאורך הכביש ויש מגדל תצפית שצריך ללכת בערך 10 דקות מהכביש בשביל להגיע אליו. התצפית מהמגדל לא חושפת נוף שונה מזה שתראו מהכביש. מומלץ מאוד לעצור בתצפית שמעל ין מין!

8 קילומטרים במורד ההר יביאו אתכם לין מין. כשתגיעו לכפר תצטרכו לפנות מהדרך הראשית של העיירה ימינה ואז להמשיך עד שתגיעו ל-Ha Anh Homestay. הדרך לבית של המארחת מעט מסובכת כי היא נמצאת במעלה גבעה. ברגע שתפנו ימינה מהדרך הראשית תתחילו לעקוב אחרי חצים בצבע אדום (במידה ותגיעו לפני המסלול להוסטל בונג, יסמנו לכם את המיקום המדויק במאפס.מי, במידה ולא, זכרו שהפנייה ימינה צריכה להתבצע ברחוב שבפינה שלו יש חנות טלפונים בשם The Gioididong). הם יובילו אתכם לבית המארח.

האירוח בבית הוא כיפי ותשנו שם על הרצפה על מזרנים עם מצעים. אין חדרים, זה מעין חלל גדול מאוד עם הרבה אורחים בדיוק כמוכם שמבצעים את המסלול וישנים על המזרנים כמו בטיול שנתי. בעלת הבית תשמח לבשל לכם ארוחת ערב משפחתית בסכום של 70 אלף דונג. היא יודעת אנגלית ברמה טובה ותוכלו לתקשר איתה בקלות.

הם יזהו מיד את האופנועים של בונג וידעו שהגעתם דרך ההמלצה של ההוסטל. הלינה עולה בסביבות 100 אלף דונג ללילה. מי שלא מעוניין לישון בהום-סטיי הספציפי הזה יוכל למצוא גם מקומות לינה אחרים בין מין – יש לא מעט כאלה.

היום השני

היום השני הוא קצר יותר מבחינת קילומטרז׳, והוא היום עם הנופים הכי יפים במסלול הזה ואולי בוויאטנם כולה. מטרתכם ביום הזה היא להגיע לעיירה דונג-ואן לפני השקיעה. מומלץ לצאת מין-מין בשעה סבירה בבוקר, לערך ב-9:30. ודאו שיש לכם מספיק דלק, ובכל מקרה מומלץ לשלם על ליטר או שניים בתחנה שנמצאת ביציאה מין-מין.

הנקודה הבאה במסלול נמצאת כ-13 קילומטר אחרי ין-מין לאורך כביש 4c ויש בה נקודת תצפית יפה. אחרי התצפית הנקודה הבאה היא Hmong King Residence, הנמצאת כ-21 קילומטרים בהמשך אותו הכביש. המקום שתגיעו אליו היה ארמונו של שליט האזור הזה בוויאטנם. המבנה לא מרשים במיוחד ואין מה לעשות שם יותר מ-10 דקות.

באופן כללי, אם אתם לא חובבי מבנים עם סיפורים מעניינים אפשר לוותר על הנקודה הזו ובמקום ההגעה אליה, לפנות לדרך צדדית מהכביש הראשי כ-2 קילומטר קודם לכן. הסטייה מהכביש היא הדרך שתוביל אתכם לכיוון העיירה Lung Cu, ותביא אתכם בדרך לנקודת הגבול שבין ויאטנם וסין. הדרך הזו סלולה, אך היא מעט מסוכנת בגלל הפניות החדות שבה, והסכנה ממכוניות שיגיעו מולכם. אל תשכחו לצפור פעמיים לפני כל סיבוב, כדי שמי שמגיע מהכיוון השני ידע על קיומכם.

הדרך עוצרת נשימה! הנוף הוא אדיר מימדים, ותצורת הנוף של מאות פסגות ירוקות שמזדקרות מהשטח היא תמונה פשוט מדהימה. נקודת הגבול אמורה להיות מסומנת לכם על המפה במידה וקיבלתם את ההסבר ב-Bong Hostel, ותוכלו להחנות את האופנוע לידה ואפילו לעבור ברגל מסביב לגדר התיל לשטחה של סין (זה גבול גיאוגרפי בלבד עם גדר תיל די מצ'וקמקת. לא מעבר גבול אמיתי).

5 קילומטר ממעבר הגבול המאולתר הזה נמצאת העיירה לונג-קו, שם תוכלו לעלות למגדל תצפית מרשים למדי ולצפות ב-360 מעלות על שדות האורז ועל הנוף הנהדר במקום. מומלץ גם לעצור בעיירה הזו ולאכול ארוחת צהריים. אם אתם מרגישים שאתם יכולים למשוך קצת עם האוכל, עדיף שתחכו לדונג ואן שם יש קשת מסעדות גדולה יותר.

אחרי הביקור במגדל התצפית תחזרו על עקבותיכם את 28 הקילומטרים שנסעתם מהפיצול מכביש 4c ותיסעו דרכו לעיירה דונג ואן. אם תרצו לנסוע בדרך אחרת, ישנה דרך קצרה יותר (בשלושה קילומטרים, לא משהו רציני), שנוסעת דרך כביש שעוד לא הייתם בו, והיא תוביל אתכם לדונג ואן גם היא.

שדות אורז סביב-סביב. צילום: רתם מטרסו

כשתגיעו לדונג ואן מומלץ ללון בהוסטל Xuan Thu Guest House. יש בו תנאים טובים במחיר זול למדי. מחוץ לגסטהאוס יש בר מגניב עם שולחן סנוקר, אוכל טוב ובירות בזול. כיוון שהעיירה הזו קטנה, לרוב הרחובות אין שם ויהיה קשה למצוא את ההוסטל על סמך כתובת בלבד. כתבו את שם ההוסטל במאפס. מי ותמצאו אותו בקלות. ההוסטל נמצא קצת אחרי הכניסה לעיירה, לאחר פנייה ימינה ומיד שמאלה. אתם תדעו שאתם במקום הנכון כיוון שהוא נמצא ממש על השוק וליד סככה לבנה גדולה.

אם הגעתם לדונג ואן בשעת אחר צהריים מוקדמת, תוכלו לשבת שם ולהעביר את הזמן עד חצי שעה- שעה לפני השקיעה, ואז מומלץ לנסוע לתצפת על האזור המדהים הזה מ-Don Cao Fortress. המצודה ההרוסה הזו היא נקודת תצפית גבוהה מאוד שתצריך מכם עליה תלולה למדי. מומלץ להשאיר את האופנוע בתחתית ההר ולעלות ברגל כיוון שלקראת הסוף העלייה תלולה מאוד ואפילו מסוכנת לעלייה עם אופנוע.

הנוף מלמעלה יפרוס לכם תצפית 360 מעלות מ-ש-ו-ג-ע-ת, גם היא, מהיפות בצפון ויאטנם. לא משנה כמה עייפים הגעתם לדונג ואן, אל תפספסו את העלייה לתצפית הזו. מצד אחד תוכלו לראות שדות אורז עצומים, מצד שני את רכס ההרים, ומלמטה תיפרש לכם כל העיירה היפה הזו.

היום השלישי

היום השלישי מתחלק לשני מסלולים, ורק אחד יהיה רלוונטי עבורכם בהתאם לכמות הימים שהחלטתם לבצע בהם את הדרך הזו.

אם החלטתם לבצע את המסלול בשלושה ימים: זה יהיה היום הקשה ביותר מבחינת נסיעה, ותשלימו בו את הלופ מדונג ואן ובחזרה להא ג׳יאנג. זהו מסלול של כ-180 קילומטרים – כ-80 קילומטרים שישלימו את המעגל עד לעיירה ין-מין, וממנה את 100 הקילומטרים שביצעתם ביום הראשון מין-מין ועד להא-ג׳יאנג.

אם אכן זו התוכנית שלכם, מומלץ לצאת ביום הזה בשעה מוקדמת מאוד בבוקר. 180 קילומטר הם בערך כ-6 שעות של נסיעה (נטו) בלי עצירות. במצב זה, יציאה בשעה 8:00-9:00 היא אידיאלית. שימו לב שהדרך להא-ג׳יאנג היא לא בחזרה על עקבותיכם מהיומיים הקודמים, אלא נסיעה שתשלים את הלופ (המשך נסיעה עם כיוון השעון).

שימו לב שבמהלך היום, מעט לפני החזרה לין-מין ישנה דרך שבה יורדים דרומה לאחר תצפית בשם Mau Due. אתם לא ממשיכים בדרך הזו! זו דרך שעושים במסגרת הלופ של ארבעה ימים! ברגע שתגיעו לכפר Lung Phin (הנקודה הקודמת במפה לפני Mau Due), תתכווננו לעבר העיירה ין-מין.

מהלך המסלול עד ההגעה לתצפית שב-Mau Due זהה למסלול בן ארבעת הימים, ותוכלו לקרוא עליו בפירוט בפסקה הבאה.

אם אתם מבצעים את המסלול בארבעה ימים: הנסיעה שלכם היא מדונג ואן, בשאיפה להגיע להוסטל הנמצא בעיירה בין העיירות Ba Sang ו-Na Sang (ההוסטל נמצא בקרבת שתי העיירות אך אתם לא צריכים להגיע לאף אחת מהן!). נקודת התצפית הראשונה נמצאת במרחק של 11 קילומטרים מדונג-ואן והיא נקראת Ma Pi Leng. עשרה קילומטרים נוספים יביאו אתכם ל-Meo Vac, עיירה די מרכזית על כביש 4c, אבל אין לכם באמת מה לעשות בה מלבד לעבור בה.

שימו לב! כשתגיעו למאו-ואק זה השלב שבו אתם עוזבים את כביש c4 ועולים על כביש קטן יותר (מסומן במאפס.מי בלבן ולא בכתום) הוא כביש TL182.

הכפר הראשון שתעברו בו אחרי מאו-ואק הוא Lung Phin וכ-18 קילומטרים אחריו (35 ממאו-ואק) תגיעו לתצפית Mau Due (כאמור, למי שמבצע בשלושה ימים: זה השלב שאתם ממשיכים לנסוע בו לכיוון ין-מין ולא נוסעים דרומה כפי שיפורט כאן).

לאחר נקודת התצפית הזו תעזבו את כביש TL182 ותרדו דרומה לכביש ללא מספר (מסומן במאפס.מי בלבן אף הוא). כ-25 קילומטר אחרי הפיצול הזה תגיעו למקום הלינה שלכם. הוסטל במתכונת הום-סטיי עם נוף עוצר נשימה, בשם Du Gia Backpacker Hostel.

כאמור, ההוסטל נמצא בין שתי עיירות, ואם אתם משתמשים בסימונים שיתנו לכם בהוסטל בונג בהא ג׳יאנג, לא תוכלו להתבלבל, כיוון שהם יגידו לכם במפורש לסמן נקודה לא רחוקה מההוסטל הזה ויכתבו לכם עליה “אל תשתמשו בדרך זו״ בשביל למנוע מצב שאתם מתבלבלים. בכל מקרה, אם הגעתם לאחת העיירות שכתבתי למעלה תדעו שהתבלבלתם בדרך.

היום הרביעי

היום הרביעי הוא יום לא פשוט מבחינת קילומטרז׳ – כ-140 קילומטרים. החלק הטוב הוא שאין לכם נקודות לעצור בהן בדרך מלבד התרעננויות ועצירות לחילוץ עצמות. מההוסטל Du Gia יהיו לכם כ-40 קילומטרים עד שתגיעו לעיירה ין-מין, שבה ישנתם ביום הראשון וממנה יש כ-95 קילומטרים נוספים באותו המסלול בדיוק שבו נסעתם ביום הראשון, רק בדרך ההפוכה.

מגדל התצפית בלונג קו. צילום: רתם מטרסו

לינה לפני ואחרי המסלול

כיוון שהמסלול מתחיל ונגמר באותה הנקודה, הלינה שלכם תהיה ככל הנראה באותו הוסטל שממנו תצאו. מומלץ לשריין מקום ב-Bong Hostel ללילה שלפני וליום החזרה מהלופ. היות והחזרה שלכם ביום האחרון צפויה להיות באזור 15:00-17:00, יכול להיות שלינה בהא ג׳יאנג ביום החזרה היא מיותרת כי אין באמת מה לעשות בה ואפילו שדרת המסעדות שבה די עלובה. במידה והתחנה הבאה שלכם אחרי הלופ היא האנוי, כדאי שתנסו לתפוס אוטובוס כבר ביום החזרה וככה תחסכו לעצמכם את מחיר הלינה ועוד יום מבוזבז ביום למחרת. אוטובוס הלילה יוצא מהא ג׳יאנג באזור 22:00 ומגיע להאנוי סביב 5:00.

אוכל

לאורך המסלול יהיו לכם עשרות כפרים ועיירות בהם תוכלו לעצור ולהיכנס למסעדה מקומית. אין צורך לקחת איתכם גזיה, סיר או כלים כלשהם בשביל לבשל לאורך הדרך. זה מיותר לסחוב כל כך הרבה ציוד בתיק שלכם בימים האלה.

איך להגיע

מהאנוי: סגרו אוטובוס סליפר שנוסע להא ג׳יאנג, הדרך צפויה לקחת כ-6-7 שעות. האוטובוס יוצא מהתחנה המרכזית של האנוי הנמצאת, מחוץ לעיר העתיקה. בדרך כלל מגיע מיניבוס לאסוף אתכם מההוסטל ושם אתכם בתחנה כך שאין צורך להגיע במונית. פשוט ודאו את זה עם הסוכנות שדרכה אתם סוגרים את האוטובוס.

מסאפה: ההגעה מסאפה היא אולי הנכונה ביותר גאוגרפית, אבל הנסיעה לכאן לא נעימה בכלל, בעיקר בגלל שתצטרכו לעשות אותה עם האוטובוסים המקומיים ולא עם אוטובוס תיירים שיש בו תנאים טובים בהרבה. כדי להגיע לכאן תצטרכו לנסוע בערך כשעה לעיירת הגבול Lao Cai שבין וייאטנם וסין (לא זאת שתגיעו אליה במסגרת היום השני בנסיעה).

מלאו קאי תצטרכו לעלות על מיניבוס נוסף וקשוח למדי. למה קשוח? כי לאו קאי היא נקודה של העברת סחורות, והוויאטנמיים יעשו כל דבר בשביל עוד קצת כסף, גם אם זה אומר להעביר סחורות ביחד עם בני אדם. המיניבוס מלאו קאי להא ג׳יאנג יהיה מפוצץ וצפוף. הנסיעה אורכת כ-3-4 שעות מעיירת הגבול, ומי מכם שיודע שסובל מבחילות כדאי שיצטייד בתרופות הרלוונטיות לפני.

מחיר הנסיעה הכולל מסאפה הוא בערך 120 אלף דונג. זה לא מחיר זול במיוחד, אך זוהי האופציה הקיימת למעבר אם הגעתם לסאפה לפני הא ג׳יאנג. מטיילים לעתים מעדיפים לחזור להאנוי ולצאת באוטובוס נוסף להא ג׳יאנג בשביל ליהנות מתנאי נסיעה טובים יותר.

עיירות וכפרים באמצע שומקום. צילום: רתם מטרסו

מזג אוויר

הא ג׳יאנג נמצאת במחוז הצפון מזרחי של ויאטנם, והתקופה הטובה ביותר לטייל באזור הזה היא במהלך העונה היבשה, מאוקטובר ועד אפריל. בדרך כלל בדצמבר וינואר מזג האוויר באזור הזה יכול להיות מאוד מאוד קר, ולכן תצטרכו ביגוד חם ואפילו מכנסיים וחולצה תרמיים.

העונה הרטובה בצפון ויאטנם היא ממאי ועד ספטמבר, ובתקופה זו פחות מומלץ לבצע את המסלול הזה, אך זה לא בלתי אפשרי. מזג האוויר צפוי להיות חם יותר במהלך חודשים אלה, אך גם הסיכויים לגשם, עננות, שמיים אפורים וראות לקויה עולים.

אם הגעתם לוייאטנם במהלך העונה הזו לא כדאי לוותר על הדרך הנפלאה הזו, על אף שלא תקבלו אותה במלוא הדרה. העניין הבעייתי צפוי להיות בעיקר ערפילים וראות קצרה בתצפיות שאליהן תגיעו. הרכיבה בגשם אינה קשה יותר מרכיבה רגילה, אך הפעילו שיקול דעת ומשנה זהירות במצבים שכאלה: הורידו מהירות ברגע שאתם רואים שהגשם מתחיל או שהכביש חלק בגלל גשמים שירדו בלילה הקודם. קחו מעיל גשם או שכמייה.

בטפטוף קל עד בינוני תוכלו לנסוע כמעט באין מפריע, אבל במידה ואתם רואים ומרגישים שהולך לתפוס אתכם מונסון (למרות שצפון ויאטנם אינה מאופיינת במונסונים, והם מופיעים בעיקר אך ורק בדרום המדינה), עצרו במקום הקרוב ביותר שתוכלו וחכו עד שהסערה תחלוף. נסיעה על אופנוע במהלך מונסון היא מסוכנת!

המלצת הזהב

אין לכם למה למהר! המסלול הזה אולי נשמע ארוך, אך החלוקה של קילומטרז׳ לימים היא כזו שבכל יום תסעו בערך 100 ק״מ – זה לא מרחק גדול כל כך. אל תנסו להיות פזיזים ואל תהיו לחוצים שמא אתם מגיעים לשעות החושך אם תצאו בשעות סבירות (עד עשר וחצי בבוקר). לא תגיעו לאף הוסטל בשעה שאפילו תדגדג את שעות החשיכה.

אז קחו את הזמן. זה בסדר לגמרי לנסוע 30 קמ״ש לאורך כל הדרך. אלה דרכים שמלוות בהרבה עליות וירידות, ורוב מי שמבצע את הדרך הזו אינו מורגל בנסיעה על אופנוע. תאטו, אל תדלגו על תצפיות בדרך, ותעצרו בכל מקום שאתם רוצים לעצור ולצלם בו. מומלץ מאוד לצאת לנסיעה הזו גם עם גו פרו ולתעד את המראות.

את רוב הנופים שתראו בנסיעה הזו לא תצליחו להעביר דרך אף עדשה של אף מצלמה. הא ג׳יאנג הוא מסלול שאתם כנראה תזכרו את הנופים המרהיבים שלו בעיקר בזיכרון שלכם וזו אחת החוויות הכי מעצימות של וייאטנם.

נותני שירותים

Bong Hostel – כאמור, ההוסטל הזה בהא ג׳יאנג כולל כמה נותני שירות מקצועיים מאוד בידע שלהם על המסלול, והאופנועים שתשכירו מהם ברמה מצויינת! בכל בעייה תוכלו ליצור איתם קשר טלפוני והם ידריכו אתכם כיצד לתפעל את הסיטואציה.

  • כתובת: số 65, Minh Khai, Tp. Hà Giang, Hà Giang 310000, וייטנאם
  • טלפון: 84913075489+

מכונאי אופנועים – תוכלו למצוא אותם לאורך כל הדרך. אם יש לכם איזושהי בעיה מכנית באופנוע, חפשו שילוט של XE May. תופתעו לגלות שבכל מקום שכוח אל תוכלו לראות את הכיתוב הזה.

כסף – קחו איתכם מספיק כסף כדי שיהיה לכם למחייה (ארוחות ולינה) לשלושה או ארבעה ימים בהתחשב בכמות הימים שתרצו לעשות. מומלץ לחשב סכום של 150 אלף דונג לדלק לכל הימים האלה (סביר שלא תשתמשו בכל כך הרבה כסף על דלק). בכל מקרה, קחו גם סכום כסף של בערך 200-400 אלף דונג לחירום במידה ותצטרכו איזושהי עזרה מכנית במהלך הדרך. התיקונים האלה באמת עולים גרושים (החלפת גלגל בשטח לא צפויה לעלות לכם יותר מ-80 אלף דונג).

בית חולים – לאורך המסלול לא תמצאו בתי חולים גדולים, כאלה תוכלו למצוא כנראה רק בהאנוי, מה שכן תוכלו למצוא הן מספר לא מבוטל של מרפאות שאליהן תוכלו להגיע במידת הצורך. הנה מרפאות הקרובות לנקודות מרכזיות במסלול:

הא גי׳אנג

  • Clinic Demingכתובת: Số 8A - Đường Nguyễn Thái Học, Tổ 16 - Phường Minh Khai, טלפון: 842193887877+
  • Bệnh Viện Đa Khoa Tỉnhכתובת: 11 Minh Khai, טלפון: 842193866411+
  • Bệnh viện Mắt Hà Giangכתובת: 10 Minh Khai, טלפון: 84-219-3886-057+

ין-מין

  • Khoa Phụ Sảnכתובת: QL4C, tt. Yên Minh, Yên Minh, Hà Giang

לונג-קו

  • Trạm Y tế xã Lũng Cúכתובת: Lũng Cú, Cẳng Tẳng, Lũng Cú, Đồng Văn, Hà Giang

דונג-ואן

  • Trung Tâm Y Tế Đồng Vănכתובת: Huyện Đồng Văn, Hà Giang, וייטנאם, טלפון: 842193985627+
  • Bệnh viện đa khoa huyện Đồng Vănכתובת: tt. Đồng Văn, Đồng Văn, טלפון: 841648299012+

מאו-ואק
Bệnh Viện Đa Khoa Huyện Mèo Vạcכתובת: tt. Mèo Vạc, Mèo Vạc District, טלפון: 842193871123+

מפת המסלול

הכי לא כדאי

אל תנסו לעלות עם האופנוע את העלייה התלולה לתצפית בדונג ואן. העלייה הזו קשה מאוד ותלולה למדי. אמנם העליה עם האופנוע אפשרית, אבל למי שאינו רוכב אופנוע מיומן המשימה הזו תהיה קשה ומסוכנת. תוכלו לקצר את טווח העלייה שלכם ולעלות חצי מהעלייה עם אופנוע כל זמן שהעלייה היא מתונה. ברגע שהשיפוע הופך תלול מדי, השאירו את האופנוע לחנות בצד הדרך והמשיכו את העלייה הזו ברגל. עדיף שתגיעו מזיעים ומתנשפים למצודה בקצה ההר, מאשר שתתחילו להתדרדר עם אופנוע אחורה בעליה של 45 מעלות.

בטיחות ואזהרות

הזהירות והבטיחות במהלך המסלול הזה, בעיקר כשעושים אותו על אופנוע היא חשובה מאין כמוה. תאונת אופנוע עשויה כאמור להיות קטלנית ולכן אחריות ומשנה זהירות הם שם המשחק ביציאה לנסיעה הזו.

  • הכבישים אמנם סלולים ב-99% מהזמן, אך תמיד תהיו ערניים לבורות בכביש, אבנים וחפצים אלו ואחרים הנמצאים על הדרך. אתם לא רוצים להיתקע עם פנצ׳ר באמצע שום מקום בגלל שפספסתם איזה בור בכביש.
  • בעליות השתדלו להישאר בהילוך נמוך. אם תנסו להגביר מהירות בעליות ולעבור להילוך רביעי, האופנוע פשוט לא יסחוב ואתם עלולים להתדרדר או להישאר במקום.
  • בירידות השתדלו לנסוע על הזמן עם שני ברקסים בהיכון, גם הברקס שנמצא בכידון וגם הברקס שנמצא ברגל, ליד הקלאץ׳. הסכנה הגדולה ביותר היא החלקה בירידות. הרבה יותר קל להחליק בירידות ממה שנדמה לכם.
  • לפני כל עיקול בכביש, על אחת כמה וכמה במהלך ירידות, עליות ודרכים הרריות עם שטח מת, תצפרו פעמיים כדי להזהיר את מי שעשוי להגיע מהצד השני שיש מולו מישהו.
  • זכרו שאופנוע הוא כלי קטן! מולכם ייסעו משאיות וכלי רכב גדולים יותר. או שתעקפו אותם במהרה או שתיסעו אחריהם לאט ובזהירות. אל תנסו לצאת לעקיפות מיותרות! אתם יכולים לעוף מהאופנוע מכל מכה קטנה.
  • התחיל גשם כבד? עצרו וחכו שהוא יירגע.
  • מתחילים בנסיעה אחרי לילה שירד בו גשם? תורידו מהירות עוד בטרם התחלתם ותהיו ערים לכביש חלק.
  • אם אתם מבצעים את הדרך הזו במהלך העונה היבשה, שבה הטמפרטורות עשויות להיות נמוכות, תהיו בטוחים שיש לכם ציוד חם כראוי. גם אם לא קר כשאתם סטטיים, רוח במהירות 50 קמ״ש כשקר בחוץ עשויה להקפיא אתכם.
  • בכל מקרה, שתהיה לכם שכמייה נגד גשם בתיק.
  • גם אם חם בחוץ – מומלץ לנסוע עם שכבה עליונה עבה. זה ימזער נזקים במידה ותחליקו על הכביש או תתהפכו.
  • הרוח הקרירה על הפנים תצנן אתכם ברוב הזמן, אל תשכחו לשתות מים למרות זאת. קל מאוד לפספס משמעת מים כשנוהגים כל היום.
  • גם אם אתם מרגישים שצברתם ביטחון במהלך הנסיעה, אל תנסו ״להרביץ״ מהירות. תזכרו שאתם נוסעים עם עוד אופנועים, ושמרו על שיירה, כך שאתם רואים את כל החברים שלכם כל הזמן. תעשו לעצמכם סימן מוסכם כלשהו שכל חברי הקבוצה ידעו שצריך לעצור (שלוש צפירות ברציפות/צפירה במקצב כלשהו). אם אתם לא רואים את כל החברים שלכם במראה, עצרו ותנו להם להשלים את הפער. לא יעזור לכם לצעוק לאנשים שנמצאים מקדימה או מאחורה. הם לא ישמעו אתכם.
  • חלקו תפקידים בצורה כזו שיהיה מישהו שיוביל ויהיה עם הג׳יפיאס. עקבו אחריו.
  • שמרו מרחק אחד מהשני בשיירה. אם אחד מכם יחליק והאופנוע שאחריו לא יהיה רחוק מספיק עשויה להיווצר תאונת שרשרת.
  • אל תחשבו אפילו להוריד את הקסדה במהלך הנסיעה.
  • נסו להימנע כמה שאפשר מנסיעה בשעות החושך. תכננו את הזמנים שלכם כך שתגיעו ליעדכם לפני רדת החשיכה.
  • השתדלו לישון טוב בלילה. יש לכם נסיעות ארוכות למחרת.
  • ראיתם חיות משוטטות? גם אם הן ממש חמודות ומסכנות, השתדלו להימנע ממגע איתן. אופציות הטיפול הרפואי העומדות לרשותכם מוגבלות מאוד בימים האלה.
  • מומלץ להביא תכשיר נגד יתושים וכדאי שהוא יהיה אחד חזק במיוחד (לא אלה שקונים בארץ, חפשו אותם בסופרים ומכולות).
  • אל תנסו בשום פנים ואוכל לאכול מצמחים סוררים שאתם רואים בדרך.

ויש גם מערות בדרך. צילום: רתם מטרסו

לתחילת הכתבה

הדפסה|
קרא מאוחר יותר
| שמור לעצמי| שלח |סרוק לנייד

מזמינים מלון במחיר הטוב ביותר ומרוויחים מטבעות ומתנות

  • משווים מחירים במנועי המלונות המובילים
  • מוצאים את העסקה הטובה ביותר
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
  • משווים מחירים במנועי המלונות המובילים
  • מוצאים את העסקה הטובה ביותר
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
בשיתוף הוטלס קומביינד ובוקינג

מזמינים טיסה במחיר הטוב ביותר ומרוויחים מטבעות ומתנות

  • 10 תשלומים ללא ריבית
  • המחיר הנמוך ביותר (בדקו אותנו)
  • מקבלים 5 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
  • 10 תשלומים ללא ריבית
  • המחיר הנמוך ביותר (בדקו אותנו)
  • מקבלים 5 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
בשיתוף סמארטאייר

עושים ביטוח נסיעות לחו"ל ומרוויחים מטבעות ומתנות

  • אין השתתפות עצמית
  • ביטוח ביטול נסיעה
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר + בונוס על כל רכישה (?)
אילוסטרציה
  • אין השתתפות עצמית
  • ביטוח ביטול נסיעה
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר + בונוס על כל רכישה (?)
להזמנת ביטוח
בשיתוף הראל

משכירים רכב בחו"ל ומרוויחים מטבעות ומתנות

  • חווית השכרת רכב פשוטה ונעימה
  • אתר ושירות בעברית
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
אילוסטרציה
  • חווית השכרת רכב פשוטה ונעימה
  • אתר ושירות בעברית
  • מקבלים 10 מטבעות למטייל על כל דולר או יורו (?)
להזמנת רכב
בשיתוף אופרן

קונים ביגוד וציוד ומרוויחים מטבעות ומתנות

  • שפע של ציוד טיולים ממיטב היצרנים
  • 24 סניפים בכל רחבי הארץ
  • 5 מטבעות למטייל על כל שקל (?)
אילוסטרציה
  • שפע של ציוד טיולים ממיטב היצרנים
  • 24 סניפים בכל רחבי הארץ
  • 5 מטבעות למטייל על כל שקל (?)
לרשימת הסניפים

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

סגור
0
×